زیرال ایده

چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density چیست و چگونه محاسبه می شود؟

نویسنده: زیرال ایده

نویسنده: زیرال ایده

نوشته شده توسط پشتیبانی شرکت زیرال ایده

امتیاز این خبر:
4.6/5
Email
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ما در این مقاله قصد داریم ببینیم چگالی کلمات کلیدی چیست، از چه اهمیتی برخوردار است، چه ارتباطی با Keyword stuffing دارد، و چگونه می توان آن را محاسبه کرد.

همانطور که می دانید، کلمات کلیدی، بلوک های اصلی سازنده‌ی محتوا‌های نوشتاری به شمار می روند. اینها معمولاً عبارات جستجو شونده ای هستند که توسط مخاطب هدف، برای دسترسی به اطلاعات آنلاین استفاده می شوند. اما وقتی قصد دارید محتوای بهینه شده ای برای سئو (SEO) بنویسید، استفاده از چه تعداد کلمات کلیدی کافی است؟ چه مقدار خیلی زیاد است؟ چه مقدار خیلی کم است؟ درک مبحث چگالی کلمات کلیدی، جوابی به همه‌ی این نوع سوال های شما می باشد. اگر دوست دارید بدانید چگالی کلمات کلیدی چیست؟، چه اهمیتی دارد، چگونه محاسبه می شود و… تا انتها با ما همراه باشید.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟
نویسندگان محتوا، از یک کلمه‎ی کلیدی خاص به عنوان نقطه‌ی تمرکز نوشته‌ی خود استفاده می کنند و محتوایی را تالیف می کنند که با آن کلمه هماهنگ باشد. چگالی کلمات کلیدی یا Keyword Density، به تعداد دفعاتی که این کلمه‌ی کلیدی خاص در یک صفحه از محتوای نوشتاری استفاده می شود، اطلاق می گردد. این چگالی معمولاً به صورت درصدی از تعداد کل کلمات آن صفحه بیان می شود. اما در شرایط تغییر یافته، این اصطلاح می تواند به عنوان تعداد کل کلمات کلیدی به علاوه‌ی کلمات کلیدی مرتبط یا ثانویه، و LSI استفاده شده در محتوا نیز به کار رود.

اهمیت چگالی کلمات کلیدی
به طور کلی، چگالی کلمات کلیدی به موتورهای جستجوگر و بازدیدکنندگان سایت ها کمک می کند که بفهمند محتوای یک صفحه‌ی خاص در مورد چیست. این موضوع بخشی مهم و یکی از جنبه های کلیدی بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر یا سئو شناخته می شود و بر رتبه بندی سایت ها تاثیر زیادی دارد.

Keyword stuffing چیست و چه ارتباطی یا Keyword Density دارد؟
در ده های گذشته، بازاریابان، صفحات وب سایت خود را تا جایی که می توانستند با کلمات کلیدی پر می کردند تا رتبه‌ی سایت خود را افزایش دهند. این عمل که به تکرار کلمات کلیدی یا keyword stuffing شناخته می شود، دیگر کارایی ندارد. زیرا الگوریتم های موتورهای جستجوگر بسیار هوشمندتر و پیچیده تر شده اند. اگر گوگل تشخیص بدهد که در محتوای شما کلمات کلیدی بسیار زیادی وجود دارد، ممکن است صفحه وب شما به عنوان یک Spam یا هرزنامه علامت گذاری شود. حتی این امکان نیز وجود دارد که برای آن جریمه دریافت کنید.

با مرور زمان، keyword stuffing جای خود را به Keyword Density یا همان چگالی کلمات کلیدی داد. Keyword Density برخلاف keyword stuffing که فقط در آن هدف پر کردن نوشته از کلمات کلیدی است، به استفاده‌ی درست و بهینه از آن توجه دارد.

بیشتر بخوانید : کلمه کلیدی چیست؟
Keyword stuffing

نحوه‌ی محاسبه‌ی چگالی کلمات کلیدی
تا به اینجای مقاله راجع به چیستی چگالی کلمات کلیدی، اهمیت آن و تفاوت آن با keyword stuffing صحبت کردیم. اما این چگالی چگونه محاسبه می شود؟

به طور کلی محاسبه‌ی چگالی کلمات کلیدی فرمول ساده ای دارد؛ تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در یک متن استفاده شده، تقسیم بر تعداد کل کلمات به کار رفته در متن، ضربدر ۱۰۰٫ به طور مثال اگر متن شما دارای ۱۰۰۰ کلمه باشد و کلمه کلیدی شما نیز در آن ۱۰ بار استفاده شده باشد، چگالی کلمه‌ی کلیدی مورد نظر یک درصد خواهد بود.

۱۰÷۱۰۰۰ = ۰/۰۰۱ ← ۰/۰۰۱×۱۰۰ = ۱%

این فرمول بالا فقط برای عبارات کلیدی یک کلمه ای جواب می دهد. اما توجه داشته باشید که مردم هنگام جستجو کردن در اینترنت برای پیدا کردن مطلب مورد نظرشان، فقط یک کلمه را جستجو نمی کنند. آنها ممکن است از عباراتی استفاده کنند که حاوی بیش از یک کلمه باشد. به طور مثال کسی که به دنبال پیدا کردن بهترین تفریح گاه های سنتی شیراز است، فقط عبارت تفریح گاه را سرچ نمی کند.

عبارات کلیدی چند کلمه ای سطح جدیدی از پیچیدگی را به موضوع چگالی کلمات کلیدی اضافه می کنند. این عبارات محاسباتی را که باید برای محاسبه‌ی چگالی کلمه‌ی کلیدی خود انجام دهید تغییر می دهد. فرمول مورد نیاز در این جا به این صورت است:

KD = (KR / (TW – (KR × (NWK-1)))) × ۱۰۰

KR = تعداد دفعات تکرار کلمه‌ی کلیدی

NWK = تعداد کلمات به کار رفته در عبارت کلیدی شما

TW = کل کلمات موجود در متن

مثالی برای محاسبه کلمه کلیدی
فرض کنید یک پست وبلاگ، دارای ۲۰۰۰ کلمه می باشد. شما کلمه کلیدی اصلی را بیش از ۳۰ بار تکرار کرده اید و آن کلمه‌ی کلیدی نیز شامل ۳ کلمه می باشد. حال بیایید چگالی کلمه‌ی کلیدی را محاسبه کنیم.

در این مثال KR برابر ۳۰، NWK برابر ۳ و TW نیز ۲۰۰۰ است. بر اساس فرمول، درصد چگالی کلمه‌ی کلیدی یا KD (مخفف عبارت keyword) برابر است با:

KD = (30 / (2000 – (30 x (3-1)))) x 100
KD = (30 / (2000 – (30 x 2))) × ۱۰۰
KD = (30 / (2000 – 60)) × ۱۰۰
KD = (30 / (1940) × ۱۰۰
KD = 0.0154 x 100
KD = 1.54٪
بهترین درصد چگالی کلمات کلیدی در یک متن
بسیاری از کارشناسان سئو، بهینه ترین تراکم و چگالی کلمات کلیدی را ۱٪ تا ۳٪ درصد می دانند. از طرفی دیگر، مستندات گوگل بیان می کنند که تراکم کلمه‌ی کلیدی شما برای هر کلمه یا عبارت باید حتما کمتر از ۵٪ باشد تا مقاله‌ی شما به عنوان spam شناخته نشود. در این میان شما باید خودتان تصمیم گیرنده باشید که چه میزان تکرار کلمه کلیدی برای شما مناسب است و نیاز به انجام کمی آزمون و خطا دارید. پیشنهاد ما به شما تراکم حدود ۲٪ تا ۳٪ است.

بیشتر بخوانید : سئو (SEO) چیست؟
ابزارهای مخصوص محاسبه‌ی چگالی کلمات کلیدی
در حالی که شما می‌توانید به راحتی با پیدا کردن تعداد کل کلمات و کلمات کلیدی به کار رفته در هر صفحه‌ی وب‌سایت خود، محاسبه‌ی چگالی کلمات کلیدی را انجام دهید، با گسترش یافتن وب‌سایت تان و افزایش حجم صفحات، این کار به زمان و انرژی زیادی نیاز خواهد داشت. ابزارهای محاسبه‌ی چگالی کلمه‌ی کلیدی به ساده‌سازی این فرآیند کمک زیادی می‌کنند. بهترین این ابزار ها عبارت اند از:

چگالی کلمات کلیدی

ابزار اول، Keyword Density Checker
Keyword Density Checker یک ابزار رایگان تحت وب یا Web Based، برای محاسبه‌ی چگالی کلمات کلیدی است. برای کار کردن با آن به سادگی آدرس سایت و یا متن خود را در قسمت مشخص شده وارد کرده، سپس کپچای “I’m not a robot” را تکمیل کنید تا چگالی کلمه‌ی کلیدی بررسی شود. در حالی که این ابزار ساده، تجزیه و تحلیل عمیق سایر گزینه‌های موجود در ادامه‌ی لیست را ارائه نمی‌ دهد، اما وسیله‌ای عالی برای دریافت نمایی کلی از چگالی کلمه کلیدی متن شما است.

چرا آن را پیشنهاد می کنیم؟
Keyword Density Checker شامل یک هشدار رنگی برای کلمات کلیدی دارای سطح تکرار غیر عادی بالا است. بنابراین شما به راحتی می توانید مشاهده کنید که باید کدام یک را حذف کنید.

Keyword Density Checker

ابزار دوم، SEOBook Keyword Density Analyzer
مشابه ابزار بالا، SEOBook Keyword Density Analyzer نیز یک نرم افزار تحت وب رایگان است، اما شما برای استفاده از آن نیاز به ایجاد یک حساب کاربری دارید. این ابزار همراه با ارائه‌ی گزارشی از‌ تراکم کلمات کلیدی، همچنین به شما امکان می‌دهد کلمه‌ی کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کرده و داده‌ها را از پنج صفحه از صفحات دارای رتبه‌ی برتر با استفاده از همان کلمه کلیدی جمع‌آوری کنید. سپس آنها را تجزیه و تحلیل کرده تا ببینید که چگونه کلمه کلیدی شما با آن ها مقایسه می شود.

بیشتر بخوانید : راه اندازی مجدد سیستم کاهش رتبه الکسا
چرا آن را پیشنهاد می کنیم؟
تحلیل‌گر چگالی کلمات کلیدی SEOBook به شما امکان می‌دهد در مقاله‌ی خود اطلاعات متا را درج کرده و کلمات اضافی متن را حذف کنید. همچنین می توانید با این ابزار حداقل طول کلمه ای برای نوشته‌ی خود تعیین کنید. این کار به شما امکان می دهد فقط از کلماتی استفاده کنید که از معیارهای شمارش کاراکتر خاصی برخوردارند.

SEOBook Keyword Density Analyzer

ابزار سوم، Copywritely Keyword Density Checker
Copywritely Keyword Density Checker، ابزاری است که کلیدواژه‌های برتر شما را بر اساس چگالی و کدهای رنگی متداول نشان می‌دهد. این ابزار کمی محدودتر از سایر ابزارهای این لیست به شمار می رود. به این دلیل که گزینه ای برای حذف کلمات اضافی و گنجاندن اطلاعات متا در اختیار شما قرار نمی دهد. اما برای شروع، ابزار بی نظیری است.

چرا آن را پیشنهاد می کنیم:
اگر به دنبال بررسی سریع تراکم کلمات کلیدی متن خود در یک نگاه کوتاه هستید، سادگی و کاربر پسند بودن نرم افزار Copywritely آن را به گزینه خوبی برای شما تبدیل می کند. توجه کنید که شما می توانید برای بررسی و تصحیح خطاهای پیشرفته تر متن، در یک حساب Copywritely ثبت نام کنید.

Copywritely Keyword Density Checker

ابزار چهارم، Semrush’s On-Page SEO Checker
نرم افزار قدرتمند Semrush’s On-Page SEO Checker، شامل یک جستجوگر چگالی کلمه کلیدی به نام “keyword phrase usage” است. این ابزار علاوه بر ارائه‌ی ارزیابی از تراکم کلمات کلیدی، شامل بررسی‌ها و گزارش‌های خودکاری از سئو، ارزیابی عناوین و ابرداده‌ها، ابزار جستجوی بک لینک، اسکن و… است. همچنین به شما کمک خواهد کرد چگالی کلمات کلیدی خود را با سایت های رقیب مقایسه کنید.

Semrush’s On-Page SEO Checker

سخن آخر
وقتی که صحبت از بهینه سازی موتور های جستجوگر به وسیله‌ی متن های نوشتاری می شود، چگالی کلمات کلیدی یکی از مفاهیمی است که در اکثر مواقع درک درستی از آن وجود ندارد. اگر که شما به درستی این مفهوم را درک و از آن استفاده کنید، می توانید تعادل سالمی را برای قرار دادن کلمات کلیدی در نوشته های خود حفظ کنید و از بروز keyword stuffing نیز جلوگیری کنید.

طراحی سایتت رو با تخفیف انجام بده

ما از ابتدا تا انتهای راه همراه شما هستیم.

زیرال ایده

بزرگترین سیستم

ارائه دهنده خدمات وب

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

1.طراحی

2.فروش

3.رضایت مشتری

4.پشتیبانی 24 ساعته

خدمات زیرال ایده:

اخبار مرتبط

آموزش تحقیق کلمه کلیدی با ابزارها و روش های مختلف

در این مقاله به طور کامل از صفر تا صد مراحل تحقیق کلمه کلیدی، همچنین…

مراحل پیگیری سفارشات پستی در ایران

بدون فوت وقت، سر اصل مطلب می‌روم. در این مقاله می‌خواهم در مورد نحوه پیگیری…

تکنیک های تشکر از مشتری + نمونه متن تشکر از مشتری

به طور کلی فرآیند بازاریابی کسب و کار را می‌توان به 2 قسمت تقسیم کرد:…

0
نظرات شما را دوست دارم، لطفا نظر دهید.x